သမန္းျမက္ကို ယူေဆာင္တတ္တဲ့သူ
မိလိႏၵမင္း။ ။ အရွင္ဘုရားနာဂေသန … ျမတ္စြာဘုရား ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ခဲယဥ္းေသာ အရာ ရွိအပ္ပါသေလာ?
အရွင္နာဂေသန။ ။ မင္းျမတ္ … ျမတ္စြာဘုရား ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ခဲယဥ္းေသာ အရာ ရွိ၏။
မိလိႏၵမင္း။ ။ အရွင္ဘုရားနာဂေသန … ျမတ္စြာဘုရား ခဲယဥ္းစြာ ျပဳခဲ့ေသာ အရာသည္ အဘယ္နည္း?
အရွင္နာဂေသန။ ။ မင္းျမတ္ … ျမတ္စြာဘုရားသည္ တစ္ခုတည္းေသာ အာ႐ုံ၌ ျဖစ္ကုန္ေသာ၊ နာမ္ျဖစ္ကုန္ေသာ ဤစိတ္, ေစတသိက္တရားတို႔ကို “ဤတရားသေဘာကား ဖႆတည္း၊ ဤတရားသေဘာကား ေဝဒနာတည္း၊ ဤတရားသေဘာကား သညာတည္း၊ ဤတရားသေဘာကား ေစတနာတည္း၊ ဤတရားသေဘာကား စိတ္တည္း” ဟု ပိုင္းျခား ေဝဖန္လ်က္ ေဟာၾကားေတာ္မူရျခင္းသည္ ခဲယဥ္းစြာ ျပဳအပ္ေသာ အရာမည္၏။
မိလိႏၵမင္း။ ။ ဥပမာ ျပဳေတာ္မူပါဦးေလာ့ ဘုရား။
အရွင္နာဂေသန။ ။ မင္းျမတ္ … ဥပမာအားျဖင့္ တစ္စံုတစ္ေယာက္ေသာ ေယာက္်ားသည္ ေလွျဖင့္ မဟာသမုဒၵရာသို႔ သက္ဝင္၍ လက္ခုပ္ျဖင့္ ေရကို ယူၿပီးလွ်င္ လွ်ာျဖင့္ လ်က္၍ “ဤေရသည္ ဂဂၤါျမစ္ေရတည္း၊ ဤေရသည္ ယမုန္နာျမစ္ေရတည္း၊ ဤေရသည္ အစိရဝတီျမစ္ေရတည္း၊ ဤေရသည္ သရဘူျမစ္ေရတည္း၊ ဤေရသည္ မဟီျမစ္ေရတည္း”ဟု သိႏိုင္ရာသေလာ?
မိလိႏၵမင္း။ ။ အရွင္ဘုရား သိႏိုင္ရန္ ခဲယဥ္းလွပါ၏။
အရွင္နာဂေသန။ ။ မင္းျမတ္ … တစ္ခုေသာ အာ႐ုံ၌ ျဖစ္ကုန္ေသာ၊ နာမ္ျဖစ္ကုန္ေသာ ဤစိတ္, ေစတသိက္တရားတို႔ကို “ဤတရားသေဘာကား ဖႆတည္း၊ ဤတရားသေဘာကား ေဝဒနာတည္း၊ ဤတရားသေဘာကား သညာတည္း၊ ဤတရားသေဘာကား ေစတနာတည္း၊ ဤတရားသေဘာကား စိတ္တည္း”ဟု ပုိင္းျခား ေဝဖန္လ်က္ ေဟာၾကားေတာ္မူရျခင္းသည္ ဤေရကို အသိခက္သည္ထက္ အလြန္ခဲယဥ္းစြာ ျပဳေတာ္မူအပ္ေသာ အရာျဖစ္၏။
မိလိႏၵမင္း။ ။ အရွင္ဘုရား … ေကာင္းလွပါေပ၏။
(မိလိႏၵပဥႇာ)
+++++
၂၀၀၉ ခု ႏိုဝင္ဘာလ ၇ ရက္ စေနေန႔ ညေန ၄း၀၀ နာရီတြင္ ေလာကခ်မ္းသာဘုရားေက်ာင္း၌ အဘိဓမၼာသင္တန္းကို တတိယအပတ္ေျမာက္ ဆက္လက္ ပို႔ခ်၏။
ကာမဘံုတြင္ ျဖစ္ေသာ စိတ္ (၅၄)၊ ႐ူပဘံုတြင္ ျဖစ္ေသာ စိတ္ (၁၅)၊ အ႐ူပဘံုတြင္ ျဖစ္ေသာ စိတ္ (၁၂)၊ ထိုဘံုသံုးခုမွ အလြတ္ျဖစ္ေသာ စိတ္ ၈ (အက်ယ္ ၄၀)၊ စုစုေပါင္း ၈၉ (အက်ယ္ ၁၂၁) ပါးေသာ စိတ္တို႔အနက္ ကာမဘံုတြင္ ျဖစ္ေသာ စိတ္မ်ားအေၾကာင္းကို စတင္ ပို႔ခ်သည္။
ကာမဘံုတြင္ ျဖစ္ေသာ စိတ္ စုစုေပါင္း ၅၄ ပါး ရွိရာတြင္လည္း ျဖစ္လွ်င္ အျပစ္ရွိ၍ ဆိုးက်ိဳးကို ေပးတတ္ေသာ စိတ္ ၁၂ မ်ိဳးအေၾကာင္းကို ရွင္းျပ၏။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ တြဲ၍ ျဖစ္ေသာ စိတ္ ၁၂ မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂ မ်ိဳး ျဖစ္သည္။
အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂ မ်ိဳးကို ထပ္ခြဲေသာ္ ေလာဘမူလစိတ္ ၈ ပါး၊ ေဒါသမူလစိတ္ ၂ ပါးႏွင့္ ေမာဟမူလစိတ္ ၂ ပါး ရ၏။
+++++
အရွင္သီလာနႏၵာဘိဝံသဆရာေတာ္ကား ဘာသာစကားဆိုင္ရာ သဒၵါဆိုင္ရာတို႔၌ ကၽြမ္းက်င္သူျဖစ္ရကား ဆရာေတာ္၏ ပို႔ခ်ခ်က္မ်ားမွာ အထူး စိတ္ဝင္စားဖြယ္ ေကာင္း၏။
ပါဠိဂဏန္းေရတြက္နည္း၊ ပါဠိစကားတို႔၏ အသံထြက္ အနက္အဓိပၸာယ္ စသည္တို႔ကို ဆိုင္ရာ ဆိုင္ရာတို႔၌ ရွင္းျပ၏။
‘ကုသိုလ္’ဟူေသာ စကား၏ ရင္းျမစ္ကို မွတ္သားဖြယ္ ရွင္းျပရာ –
ပါဠိစကား ‘ကုသလ’မွ ျမန္မာစကား ‘ကုသိုလ္’ျဖစ္၏။
ကုသလ = ကုသ + လ
ကုသ=သမန္းျမက္
လ=ကိုင္/ယူသည္
သမန္းျမက္တို႔၏ အနားႏွစ္ဖက္သည္ ဓားသြားကဲ့သို႔ ထက္၏။ ထိလြယ္ ရွလြယ္၏။
သမန္းျမက္ကို ကိုင္ေဆာင္ ယူေဆာင္ရမည့္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္ အကိုင္မတတ္လွ်င္ ကိုင္သူ၏ လက္ကို ထိခိုက္မည္ ျဖစ္၏။
ကၽြမ္းက်င္သူ ကို္င္တတ္သူအတြက္မူ လြယ္ကူ၏။
ကုသလ = ‘သမန္းျမက္ကို ယူေဆာင္သူ’ မွ ‘ကၽြမ္းက်င္သူ/အနာကင္းသူ’ ဟု အနက္ဆင့္ပြား၏။
စိတ္ကို ႏိုင္နင္း ကၽြမ္းက်င္ပါမွ အျပစ္ကင္း၍ ေကာင္းက်ိဳးေပးေအာင္ ႐ြက္ေဆာင္ႏိုင္မည္ျဖစ္ရာ ကုသိုလ္စိတ္ကို ကၽြမ္းက်င္သူ၏ စိတ္ဟု ဆိုႏိုင္၏။
ကုသိုလ္စိတ္ = ကုသိုလ္ + စိတ္ = ကၽြမ္းက်င္သူ၏ စိတ္ (သို႔မဟုတ္) စိတ္ကို ကၽြမ္းက်င္ျခင္း
‘အျပစ္မရွိျခင္း’၊ ‘ေကာင္းေသာအက်ိဳးကို ေပးျခင္း’ လကၡဏာ ႏွစ္ပါးတို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ စိတ္မွာ ‘ကုသုိလ္စိတ္’ ျဖစ္၏။
‘ကုသိုလ္စိတ္’၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ကား ‘အကုသိုလ္စိတ္’ ျဖစ္၏။
‘အကုသိုလ္စိတ္’ျဖစ္လွ်င္ အျပစ္ရွိ၍ မေကာင္းက်ိဳးကို ေပး၏။
ပါဠိ ‘စိတၱ’မွ ျမန္မာစကား ‘စိတ္’
ပါဠိ ‘ေစတသိက’မွ ျမန္မာစကား ‘ေစတသိက္’
ပါဠိ ‘အာရမၼဏ’မွ ျမန္မာစကား ‘အာ႐ုံ’ စသည္ ျဖစ္၏။
+++++
ဘုရားအဆူဆူတို႔၏ ဆိုဆံုးမခ်က္ အခ်ဳပ္မွာ –
“အကုသိုလ္ ေရွာင္၊
ကုသိုလ္ ေဆာင္၊
ျဖဴေအာင္ စိတ္ကို ထား” ျဖစ္ရာ ‘အကုသိုလ္’၊ ‘ကုသိုလ္’ႏွင့္ ‘စိတ္’တို႔၏အေၾကာင္းကို မွန္မွန္ကန္ကန္ သိမွသာလွ်င္ အျပည့္အဝ လိုက္နာႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
သာမန္ ေန႔စဥ္ အလုပ္တစ္ခုျဖစ္ေသာ ထမင္းစားရင္းပင္ အဘိဓမၼာသေဘာအရ အကုသိုလ္ျဖစ္ႏိုင္ရာ အဘိဓမၼာကို ေလ့လာသင္ယူျခင္းသည္ အကုသိုလ္ကို ေရွာင္ျခင္း၊ ကုသိုလ္ကို ေဆာင္ျခင္း၊ စိတ္ကို ျဖဴစင္ေအာင္ ထားျခင္းတို႔အတြက္ မည္မွ် အက်ိဳးျပဳမည္၊ ဘုရားရွင္တို႔၏ ဆိုဆံုးမမႈကို ျပည့္ျပည့္ဝဝ နားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားျခင္း ျဖစ္မည္ကို သိေလာက္ေပ၏။
+++++
ေလာကခ်မ္းသာဆရာေတာ္ အရွင္ဣႏၵက ကလည္း သင္တန္းပို႔ခ်ခ်က္ၿပီးတိုင္း အႏွစ္ခ်ဳပ္ ျပန္လည္ ရွင္းျပျခင္း၊ အဘိဓမၼာဆို႐ိုးမ်ားျဖင့္ သိလြယ္ မွတ္လြယ္ေအာင္ သင္ၾကားျခင္းမ်ား ထပ္မံျပဳလုပ္ရာ အထူးပင္ အက်ိဳးရွိလွပါသည္။
သင္တန္းၿပီးေသာအခါ ေလာကခ်မ္းသာ စေနတရားပြဲကို အရွင္ဝိမလက ႐ြဲကုန္သည္ ဝတၳဳဇာတ္ေၾကာင္းကို အေျခခံ၍ အကုသိုလ္စိတ္မ်ား အဘိဓမၼာသေဘာမ်ား ေႏွာကာ ေဟာၾကား၏။
တရားနာပရိတ္သတ္မွာ အဘိဓမၼာသင္တန္း ပို႔ခ်ခ်က္မ်ားကို ၾကားနာၿပီးစ ပူပူေႏြးေႏြး ျဖစ္ရာ စိတ္ထဲ ဉာဏ္ထဲ ထင္းကနဲ လင္းကနဲျဖစ္ကာ ႏွစ္သက္ ဝမ္းေျမာက္ၾက၏။
တရားပြဲၿပီးျပန္ေသာ္ ႐ုပ္ နာမ္တို႔၏ သေဘာမ်ား၊ စိတ္ ေစတသိက္ ႐ုပ္တို႔၏ သေဘာမ်ားကို မိမိတို႔၏ ခႏၶာေပၚတြင္ ေလ့လာ သံုးသပ္ ဆင္ျခင္ျခင္း ဆယ္မိနစ္ခန္႔ လက္ေတြ႕ ျပဳလုပ္ၾကျပန္၏။
ၿပီးေသာ္ ျပဳခဲ့သမွ်ေသာ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ အစုစုတို႔ကို အားလံုးေသာ သတၱဝါတို႔အား အမွ်ေပးေဝၾကေလသည္။
သာဓု … သာဓု … သာဓု။