အကုသိုလ္ကာယကံ ၃-ပါး

အကုသိုလ္ကံ ၁၀-ပါးကိုေတာ့ အဘိဓမၼာမတတ္ေတာင္မွ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြအေနနဲ႔ ေသေသခ်ာခ်ာ နားလည္ထားထိုက္တယ္။

ကာေမသုမိစၧာစာရနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေျပာစရာေတြလည္း အလြန္မ်ားတယ္။ ျပႆနာေတြလည္း အလြန္မ်ားတယ္။
ခုေခတ္အေနနဲ႔ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္လည္း တခ်ိဳ႕ဟာေတြက ဘာျဖစ္မယ္ မသိဘူး။

ဒါေပမယ္လို႔ တို႔ဘာသာမွာ တို႔က်မ္းဂန္ေတြမွာ ဒီလို ဆိုထားတယ္ဆိုတာကိုေတာ့ နားလည္ထားရမယ္။
သူမ်ားကို ေျပာတဲ့အခါမွာေတာ့ သူတို႔ ႀကိဳက္ခ်င္မွ ႀကိဳက္မယ္။ မႀကိဳက္ရင္ မႀကိဳက္ဘူး။
ဒါကေတာ့ မတတ္ႏိုင္ဘူး။
ဦးဇင္းတို႔လည္း ေမးရင္ေတာ့ မွန္တဲ့အတိုင္းေတာ့ ေျပာရေတာ့တာပဲ။
သူတို႔ မႀကိဳက္မွာစိုးလို႔ ကိုယ္က ေလွ်ာ့ေျပာလိုက္မယ္၊ ျပင္ေျပာလိုက္မယ္ဆိုရင္ ဘုရားတရားကို ကိုယ္က မေတာ္တေရာ္ အမွားေျပာရာ လုပ္ရာ ေရာက္တယ္ေလ။

သူတို႔ႀကိဳက္တာ မႀကိဳက္တာ တျခားဘဲ။ စာရွိတဲ့အတိုင္း ေျပာရမွာပဲ။ ေမးရင္ေတာ့ ဦးဇင္းတို႔က အဲဒီလိုပဲ ေျပာတယ္။
ဒါကေတာ့ မေရွာင္ႏိုင္ဘူးေလ။ ႀကိဳက္တာ မႀကိဳက္တာ၊ လိုက္နာတာ မလိုက္နာတာကေတာ့ သူ႔သေဘာေပါ့။

(အရွင္သီလာနႏၵာဘိဝံသ)

+++++

၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေမလ ၁ ရက္ စေနေန႔၊ ေလာကခ်မ္းသာဘုရားေက်ာင္း အဘိဓမၼာသင္တန္း၊ ၃၀-ပတ္ေျမာက္ အရွင္သီလာနႏၵာဘိဝံသ၏ အဘိဓမၼာသင္တန္းပို႔ခ်ခ်က္မ်ားကို ညေန ၄း၀၀ နာရီမွ ၅း၃၀ နာရီထိ သင္ၾကားပို႔ခ်ရာ ပထမနာရီဝက္တြင္ ေလာကခ်မ္းသာဆရာေတာ္က သင္တန္းပို႔ခ်ခ်က္မ်ားကို ျပန္လည္ ေလ့က်င့္ သင္ၾကားေပးၿပီးေနာက္၊ ဆရာေတာ္ အရွင္သီလာနႏၵာဘိဝံသ၏ အသံသြင္းပို႔ခ်ခ်က္မ်ားကို နာၾကား သင္ယူၾကရ၏။

+++++

အက်ိဳဳးေပးရာ ဘံုဌာနႏွင့္စပ္၍ ကံေလးမ်ိဳး

(၁) အကုသိုလ္ကံ – အပါယ္ဘံုတြင္ အက်ိဳးေပး၏။ လူ႔ဘံု၌လည္း နည္းနည္းပါးပါး အက်ိဳးေပးေသး၏။
(၂) ကာမာဝစရကုသိုလ္ကံ – ကာမာဝစရဘံုတြင္ အက်ိဳးေပး၏။
(၃) ႐ူပါဝစရကုသိုလ္ကံ – ႐ူပါဝစရဘံုမွာ အက်ိဳးေပး၏။
(၄) အ႐ူပါဝစရကုသိုလ္ကံ – အ႐ူပါဝစရဘံုမွာ အက်ိဳးေပး၏။

ဤကံေလးမ်ိဳးမွာ အဘိဓမၼာႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ကံေလးမ်ိဳးျဖစ္၍ က်မ္းဆရာက အက်ယ္ရွင္းျပ၏။

အကုသလကမၼပထ (အကုသိုလ္ကံ၏အေၾကာင္း) ၁၀-ပါး

အကုသိုလ္ကံ ၁၀-ပါး ရွိ၏။

၎တို႔မွာ –
(၁) ကာယကံ ၃-ပါး
(၂) ဝစီကံ ၄-ပါးႏွင့္
(၃) မေနာကံ ၃-ပါး တို႔ျဖစ္သည္။

+++++

(၁) ကာယကံ ၃-ပါး

ျမန္မာလို ႐ိုး႐ိုးေျပာလွ်င္ ခႏၶာကိုယ္ႏွင့္ျပဳလုပ္ေသာ ကံ ၃-ပါး ျဖစ္၏။

(က) သူ႔အသက္သတ္ျခင္း၊
(ခ) သူ႔ဥစၥာကို ခိုးဝွက္ တိုက္ခိုက္ လွည့္ပတ္၍ ယူျခင္း၊
(ဂ) ကာမဂုဏ္တို႔၌ မွားယြင္းစြာ က်င့္ျခင္း တို႔မွာ အကုသိုလ္ကာယကံ ၃-ပါး ျဖစ္၏။

(က) သူ႔အသက္သတ္ျခင္း။

ပါဠိလို ငါးပါးသီလထဲက ‘ပါဏာတိပါတ’ (ျဖစ္ၿပီး) = ‘သတၱဝါ၏ ဇီဝိတိေျႏၵကို လ်င္စြာ ခ်ျခင္း’ဟု အဓိပၸာယ္ရ၏။

ဇီဝိတိေျႏၵမွာ ‘အသက္’ပင္ ျဖစ္ၿပီး၊ ႐ုပ္ဇီဝိတိေျႏၵ, နာမ္ဇီဝိတိေျႏၵဟု ရွိ၏။ ဇီဝိတိေျႏၵ ဆက္လက္ မျဖစ္ပြားေအာင္ လုပ္ျခင္းကိုပင္ လ်င္စြာ ခ်သည္ဟု ဆိုလို၏။

သူ႔အသက္သတ္ျခင္း၌ အပါယ္ပဋိသေႏၶအက်ိဳးကို ေပးႏိုင္ေသာ အကုသိုလ္ကံ ေသေသခ်ာခ်ာ ျဖစ္ျခင္း(ကမၼပထေျမာက္ျခင္း)၊ မေသမခ်ာ မေရမရာျဖစ္ျခင္း (ကမၼပထမေျမာက္ျခင္း)ဟု ႏွစ္မ်ိဳး ရွိ၏။

ကမၼပထ ေျမာက္,မေျမာက္ သိရန္ ပါဏာတိပါတ အဂၤါငါးရပ္ႏွင့္ ျပည့္စံု မျပည့္စံု ၾကည့္ရ၏။

ပါဏာတိပါတျဖစ္ေၾကာင္း အဂၤါငါးရပ္

(၁) သက္ရွိသတၱဝါလည္း ျဖစ္ျခင္း။
(၂) သတၱဝါမွန္း သိသည္လည္း ျဖစ္ျခင္း။
(၃) သတ္လိုေသာ ေစတနာလည္း ရွိျခင္း။
(၄) သတ္ျဖတ္မႈ လံု႔လတစ္ခုခု ျပဳသည္လည္း ျဖစ္ျခင္း။
(၅) ထိုလံု႔လေၾကာင့္ သတၱဝါေသသည္လည္း ျဖစ္ျခင္း။

ဤအဂၤါငါးရပ္ျပည့္စံုလွ်င္ ကမၼပထေျမာက္၍ အျပစ္လည္း ႀကီး၏။

အဘိဓမၼာတြင္ –

* သတၱဝါ၏အ႐ြယ္ပမာဏ အႀကီးအငယ္
* သတၱဝါ၏ အက်င့္သိကၡာ ရွိမႈ မရွိမႈ
* သတ္ရာတြင္ ပေယာဂ လံု႔လစိုက္မႈ အနည္းအမ်ားေပၚ မူတည္၍ အျပစ္ အႀကီးအေသး ကြာျခားျပန္၏။

သတၱဝါကို သတ္ရာ၌ ပေယာဂ လံု႔လအားထုတ္မႈ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိျပန္၏။

* ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ ကိုယ္တိုင္သတ္ျခင္း (သာဟတၳိကပေယာဂ)
* ႏႈတ္, စာ, အရိပ္အေယာင္ျပ၍ ျဖစ္ျဖစ္ သူမ်ားကို အသတ္ခိုင္းျခင္း (အာဏတၳိကပေယာဂ)
* အေဝးမွ လွမ္း၍ ပစ္ရေသာ ေလးျမား လက္နက္စသည္ျဖင့္ သတ္ျခင္း (နိႆဂၢိယပေယာဂ)
* အၿမဲထာဝရတည္ရွိႏိုင္ေသာ ပစၥည္းတစ္မ်ိဳးမ်ိဳး (ဗံုးေထာင္ျခင္းမ်ိဳး)ျဖင့္ သတ္ျခင္း (ထာဝရပေယာဂ)
* အတတ္ပညာျဖင့္ (ျပဳစားျခင္း၊ အင္းခ်ျခင္း စသည္) သတ္ျခင္း (ဝိဇၨာမယပေယာဂ)
* ကံအစြမ္းေၾကာင့္ တန္ခိုးရွိသူက တန္ခိုးျဖင့္ သတ္ျခင္း (ဣဒၶိမယပေယာဂ)

ဗုဒၶဘာသာတြင္ သနားသျဖင့္ သတ္ျခင္း (Mercy Killing) မရွိ။
သူ႔ကံႏွင့္သူ ခံစားေနရေသာ သတၱဝါ၊ ခံစားေနရမႈ သက္သာႏိုင္သမွ် သက္သာေအာင္သာ ျပဳလုပ္ေပးရ၏။ သတၱဝါ၏ ဇီဝိတခ်ဳပ္သြားေအာင္ ျပဳလုပ္မိက ပါဏာတိပါတႏွင့္ မလြတ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ သတိႀကီးစြာ ထားရ၏။

(ခ) သူ႔ဥစၥာကို ခိုးဝွက္ တိုက္ခိုက္ လွည့္ပတ္၍ ယူျခင္း။

ပါဠိလို ငါးပါးသီလမွ အဒိႏၷာဒါန (အဒိႏၷ-မေပးအပ္ေသာဥစၥာ + အာဒါန-ယူျခင္း) ျဖစ္၏။

အဒိႏၷာဒါန အဂၤါ ငါးရပ္

(၁) သူတပါး၏ဥစၥာလည္း ျဖစ္ျခင္း။
(၂) သူတပါး၏ဥစၥာဟုလည္း သိျခင္း။
(၃) ခိုးခ်င္ေသာ စိတ္လည္း ရွိျခင္း။
(၄) ခိုးျခင္း၌ လံု႔လျပဳျခင္း။
(၅) တရားဝင္ လက္ေတြ႕ ခိုးယူျခင္း အဂၤါ ငါးရပ္ႏွင့္ ျပည့္စံုက ခိုးျခင္း ကမၼပထေျမာက္၏။

တဖန္ အျပစ္ အႀကီးအေသးႏွင့္စပ္၍

* ဥစၥာ၏တန္ဖိုး အနည္းအမ်ား
* ဥစၥာရွင္၏ သီလ ရွိမႈ,မရွိမႈ
* ခိုးျခင္း၌ လံု႔လစိုက္ထုတ္မႈ အနည္းအမ်ား ေပၚမူတည္၍ ျဖစ္၏။

(ဂ) ကာမဂုဏ္တို႔၌ မွားယြင္းစြာ က်င့္ျခင္း။

ကာေမသုမိစၧာစာရ – မိမိ တရားဝင္ဆက္ဆံေကာင္းေသာ ပုဂၢိဳလ္မွတပါး တျခားပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ ကာမဂုဏ္ဆက္ဆံျခင္း။

ကာေမသုမိစၧာစာရ ကမၼပထေျမာက္ေၾကာင္း အဂၤါ ေလးရပ္

(၁) မသြားလာထိုက္ေသာ ဝတၳဳ(ပုဂၢိဳလ္)လည္း ျဖစ္ျခင္း။
(၂) မသြားလာထိုက္ေသာ ဝတၳဳ၌ မွီဝဲခ်င္စိတ္လည္း ရွိျခင္း။
(၃) လံု႔လ ပေယာဂလည္း ျပဳျခင္း။
(၄) မဂ္အခ်င္းခ်င္းက်င့္ျခင္းကို သာယာျခင္း။

ေယာက်္ားတို႔ မသြားလာထိုက္ေသာ အမ်ိဳးသမီး ၂၀

အုပ္ထိန္းမႈ မကင္းေသာ အပ်ိဳမိန္းမ ၈-မ်ိဳး

(၁) မာ = မိခင္အုပ္ထိန္းေသာ မိန္းမ (မာတုရကၡိတာ)
(၂) ပိ = ဖခင္အုပ္ထိန္းေသာ မိန္းမ (ပိတုရကၡိတာ)
(၃) မာပိ = မိဘႏွစ္ပါးအုပ္ထိန္းေသာ မိန္းမ (မာတာပိတုရကၡိတာ)
(၄) ဘ = အစ္မ, ညီမအုပ္ထိန္းေသာ မိန္းမ (ဘဂိနိရကၡိတာ)
(၅) ဘာ = ေမာင္ႀကီး, ေမာင္ငယ္အုပ္ထိန္းေသာ မိန္းမ (ဘာတုရကၡိတာ)
(၆) ဉာ = ေဆြမ်ိဳးအုပ္ထိန္းေသာ မိန္းမ (ဉာတိရကၡိတာ)
(၇) ေဂါ = အမ်ိဳးအႏြယ္အုပ္ထိန္းေသာ မိန္းမ (ေဂါတၱရကၡိတာ)
(၈) ဓမ္ = တရားက်င့္ေဖာ္ခ်င္းအုပ္ထိန္းေသာ မိန္းမ (ဓမၼရကၡိတာ)

အုပ္ထိန္းမႈ မကင္းေသာ အအိုမိန္းမ ၁၂-မ်ိဳး

(၁) သ = မင္းတို႔သိမ္းပိုက္ရန္ ရည္႐ြယ္ထားေသာ မိန္းမ (သပရိဒ႑ာ)
(၂) သာ = ေၾကာင္းလမ္းေစ့စပ္ထားေသာ မိန္းမ (သာရကၡာ)
(၃) ဓ = ဥစၥာျဖင့္ ဝယ္ယူေပါင္းသင္းေနေသာ မိန္းမ (ဓနကၠီတာ)
(၄) ဆန္ = အလိုတူ၍ ေပါင္းသင္းေနေသာ မိန္းမ (ဆႏၵဝါသိနီ)
(၅) ေဘာ = ဥစၥာစည္းစိမ္အပ္ႏွင္း၍ ေပါင္းသင္းေနေသာ မိန္းမ (ေဘာဂဝါသိနီ)
(၆) ပ = အဝတ္တန္ဆာဆင္ေပး၍ ေပါင္းသင္းေနေသာ မိန္းမ (ပဋဝါသိနီ)
(၇) ၾသ = လူႀကီးစံုရာ လက္ထပ္ေပါင္းသင္းေသာ မိန္းမ (ၾသဒပတၱကိနီ)
(၈) ၾသ = ဆင္းရဲသူမကို ဆင္းရဲသားအလုပ္ မလုပ္ေစေတာ့ဘဲ မယားအျဖစ္ေပါင္းသင္းေသာ မိန္းမ (ၾသဘတစုမၺဋာ)
(၉) ဓ = မယားအျဖစ္ေပါင္းသင္းခံရေသာ သုံ႔ပန္းမိန္းမ (ဓဇာဟဋာ)
(၁၀) ကမၼ = အေစခံလည္းဟုတ္, မယားလည္းဟုတ္ေသာ မိန္းမ (ကမၼကာရီဘရိယာ)
(၁၁) ဒါ = ကၽြန္မယား (ဒါသီဘရိယာ)
(၁၂) မုဟာ = ေခတၱမယားျပဳထားေသာ မိန္းမ ((မုဟုတၱိကာ)

+++++

အဘိဓမၼာသင္တန္းၿပီး၍ စေနေန႔တရားပြဲကို အရွင္စကၠိႏၵ က ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ တရားေတာ္ကို အမရပူရၿမိဳ႕ မဟာဂႏၶာ႐ုံဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ဗုဒၶဘြဲ႕ေတာ္၊ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္အစြမ္းသံုးပါး လကၤာမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ကံေလးမ်ိဳးေလးလီမွ အက်ိဳးေပးရာအလွည့္အႀကိမ္ႏွင့္စပ္သည့္ ကံေလးမ်ိဳးအေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း ေဟာၾကား ခ်ီးျမႇင့္ ဓမၼဒါနျပဳသြားၿပီး၊

တရားပြဲၿပီးေသာ္ ၁၅-မိနစ္ခန္႔ လက္ေတြ႕တရား႐ႈမွတ္ၾကၿပီး ေကာင္းမႈကုသိုလ္တို႔ကို အမွ်ေပးေဝၾက၏။

သာဓု … သာဓု … သာဓု။

+++++
စာကိုး
အဘိဓမၼာသင္တန္းပို႔ခ်ခ်က္မ်ား – အရွင္သီလာနႏၵာဘိဝံသ
ဆုထူးပန္အဘိဓမၼာ – ဆုထူးပန္ဆရာဟန္

Leave a Reply