ေရွ႕စိတ္ကို ေနာက္စိတ္ျဖင့္ လုိက္၍ သိျခင္း အက်ိဳး (မင္းကြန္းဝိပႆနာ)


စိတ္၏က်ရာ ဌာန ၄-ပါး

အားလံုးေသာ သတၱဝါတို႔၌ ‘ကိုယ္’ဟူေသာ ပစၥည္းတစ္ခု၊ ‘စိတ္’ဟူေသာ ပစၥည္းတစ္ခု ဟူ၍ ႏွစ္ခုသာ ရွိ၏။
ထိုႏွစ္ခုမွာလည္း ‘ကိုယ္’ဟူေသာ ပစၥည္းကို လက္ၫိႈးထိုး၍ ျပပါက အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ သိျမင္ႏိုင္၏။
‘စိတ္’ဟူေသာ ပစၥည္းကို လက္ၫိႈးထိုး၍လည္း မျပႏိုင္၊ မရွိဟုလည္း မေျပာဆိုႏိုင္ေၾကာင္းကို သိၾကပါ၏။

မျပႏိုင္ေသာ ‘စိတ္ကို ဆံုးမရန္ ခဲယဥ္းေၾကာင္း’၊ ‘တေလာကလံုးကို စိတ္က ဆြဲေဆာင္ေနေၾကာင္း’၊ ‘တေလာကလံုးကို စိတ္က ျပဳျပင္ေနေၾကာင္း’ ဘုရားကလည္း ေဟာေတာ္မူ၏။

ဆံုးမရန္ ခဲယဥ္းေသာ ‘စိတ္၏ ေနထိုင္ရာ’ကို ရွာေဖြရန္မွာ စိတ္ရွိေသာ သတၱဝါတိုင္း၏ တာဝန္ ျဖစ္သည္။

စိတ္၏ ေနထိုင္ရာကား တစံုတခုေသာ အလုပ္ကိစၥကို ျပဳလုပ္ေသာအခါ ျပဳလုပ္ရာဌာန၌ ျပဳလုပ္သည့္ အမူအရာေတြကို အစဥ္တစိုက္ လိုက္၍ သိေနေသာ သေဘာေတြ ရွိေန၏။
ထုိသေဘာေတြသည္ စိတ္ပင္ မဟုတ္ပါေလာ။

သိေနေသာ သေဘာေတြသည္ သင္တို႔ ျပဳလုပ္ရာ ကိစၥအဝဝတို႔၏ အေပၚ၌ က်ေရာက္၍ေနေသာ သိမႈစိတ္ေတြပင္ ျဖစ္ေပ၏။
ဤသိမႈ စိတ္ကို အျဖဴအနီဟု မခြဲျခားေသးဘဲ သိမႈစိတ္၏ က်ရာဌာနကို ခြဲျခား၍ ျပပါအံ့။

၁။ အေကာင္းအေပၚ၌ သိမႈစိတ္ က်တာ တစ္မ်ိဳး။
၂။ အဆိုးအေပၚ၌ သိမႈစိတ္ က်တာ တစ္မ်ိဳး။
၃။ အေကာင္းႏွင့္အဆိုး ေရာေသာအေပၚ၌ သိမႈစိတ္ က်တာ တစ္မ်ိဳး။
၄။ အေကာင္းအဆိုးႏွင့္ ဘာမွ် မသက္ဆိုင္ေသာ အေပၚ၌ သိမႈစိတ္ က်တာ တစ္မ်ိဳး ဟု ေလးမ်ိဳး ရွိ၏။

ထိုေလးမ်ိဳးတို႔တြင္ အေကာင္းအေပၚ၌ သိမႈစိတ္ က်ပံုမွာ – ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာ၊ သမထ၊ ဝိပႆနာကို ျပဳလုပ္ေသာ ကိစၥတို႔၌ က်ေနဆဲေသာ စိတ္ကို ဆိုသည္။

အဆိုးအေပၚ၌ သိမႈစိတ္ က်ပံုမွာ သူ႔အသက္ကို သတ္ျခင္း၊ သူ႔ဥစၥာကို ခိုးျခင္း၊ သူတပါးအိမ္ရာကို ျပစ္မွားျခင္း၊ မုသားကို ဆိုျခင္း၊ သူရာကို ေသာက္ျခင္း စေသာ မေကာင္းမႈတို႔ကို ျပဳလုပ္ေသာ ကိစၥတို႔၌ စိတ္က်ဆဲကို ဆိုသည္။

အေကာင္းႏွင့္အဆိုး ေရာေသာအေပၚ၌ သိမႈစိတ္ က်ပံုမွာ – ခိုး၍ တိုက္၍ ခိုက္၍ လုယက္၍ ရေသာ ပစၥည္းဥစၥာတို႔ျဖင့္ လႉဒါန္းျခင္း၊ ေပးကမ္းျခင္းအမႈ ျပဳလုပ္ေသာ ကိစၥတို႔၌ သိမႈစိတ္ က်ဆဲကို ဆိုလိုသည္။

အေကာင္းအဆိုးႏွင့္ ဘာမွ် မသက္ဆိုင္ေသာ အေပၚ၌ သိမႈစိတ္ က်ပံုမွာ – ဥပမာ လူတစ္ေယာက္သည္ ကိစၥတစ္ခုခုျဖင့္ ခရီးသြားေသာအခါ လမ္းတြင္ ေတြ႕ျမင္ရေသာ ေက်ာက္ခဲ၊ သလဲ၊ ျမက္မိႈက္၊ ထင္းေခ်ာင္း စသည္တို႔ကို မေတြ႕သည္ကား မဟုတ္၊ ေတြ႕၏။
ေတြ႕ေသာ္လည္း ထိုပစၥည္းတို႔၏ အေပၚ၌ အျပစ္မျမင္၊ အခ်စ္မဝင္သလို၊ ထို႔အတူ ျမင္မႈ၊ ၾကားမႈ၊ နံမႈ၊ စားမႈ၊ ထိမႈ၊ သိမႈတို႔တြင္ ျမင္မႈအာ႐ုံ၌ စိတ္ေရာက္တုန္း၊ ၾကားမႈ, နံမႈ, စားမႈ, ထိမႈ, သိမႈတို႔သည္ မရွိသည္ မဟုတ္၊ ရွိ၏။
ရွိေသာ္လည္း ၎တို႔အေပၚ၌ အျပစ္လည္း မျမင္၊ အခ်စ္လည္း မဝင္သျဖင့္ အေကာင္းအဆိုးႏွင့္ ဘာမွ် မသက္ဆိုင္ဟု ဆိုသည္။

“ထိုေလးမ်ိဳးတို႔၌ က်ေရာက္ေနေသာ သိမႈစိတ္အား အလြယ္ဆံုးအားျဖင့္ ဆံုးမရန္ နည္းမွာ စိတ္သည္ တည္ရာမွီရာ ရွိမွသာလွ်င္ တည္ရာမွီရာတို႔၏ အေပၚ၌ က်ေရာက္ၿမဲ ဓမၼတာ ျဖစ္ပါ၏။”

သို႔အတြက္ ဤစာကို ဖတ္ေနေသာ သင္၏ စိတ္မွာ စာတစ္လံုး၏ အေပၚ၌ စိတ္တို႔သည္ တည္၍ တည္၍ ေနသည္ မဟုတ္ပါေလာ။

စာ တစ္လံုး တစ္လံုး၏ အေပၚ၌ စိတ္သာ မတည္ခဲ့လွ်င္ ဘယ္နည္းႏွင့္မွ် ဤစာကို ဆံုးေအာင္ ဖတ္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။

သို႔ပါ၍ ယခု စာဖတ္ေနေသာ ခဏတြင္ စိတ္သည္ စာလံုး၌သာ တည္ရာ ရွိေပသည္။
စာလံုးေတြ၏ အေပၚမွာသာလွ်င္ စိတ္က်ေနသည္ဟု ဆိုရေပ၏။

စာလံုးေတြ၏ အေပၚ၌ ဦးစြာ က်ေနေသာ ေရွ႕စိတ္ကို ေနာက္စိတ္ျဖင့္ ငါ၏စိတ္သည္ စာလံုးမ်ား အေပၚ၌ က်ေရာက္ေနသည္ဟု ထပ္၍ သိရမည္။
ဤနည္းအတိုင္း ျပဳလုပ္ရန္ ဝန္ေလးလိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။

ထို႔အတူ စားေသာအခါမွာလည္း စားရာ၌ ေရွးဦးစြာ က်ေရာက္ေသာ ေရွ႕စိတ္ကို ေနာက္စိတ္ျဖင့္ ထပ္၍ သိရန္ကိုလည္း ခဲယဥ္းမည္ မဟုတ္ေပ။

လႉဒါန္းေပးကမ္းလိုရာသို႔ က်ေသာ ေရွ႕စိတ္ကိုလည္း ေနာက္စိတ္ျဖင့္ ထပ္၍ သိရန္အတြက္မွာလည္း ပို၍ မခဲယဥ္းႏိုင္ေတာ့ပါ။

ဤသို႔ စိတ္က်တိုင္း က်တိုင္း ေရွ႕စိတ္ကို ေနာက္စိတ္ျဖင့္ လိုက္၍ သိေသာအလုပ္ကို လုပ္ေသာသူအား အက်ိဳးခံစားရပံုမွာ –

ပဌမအက်ိဳး – ေကာင္းရာသို႔ ၫြတ္ပံု

ေကာင္းရာသို႔ျဖစ္ေစ ဆိုးရာသို႔ျဖစ္ေစ၊ အေကာင္း, အဆိုး, လံုးလံုး မပါရာသို႔ျဖစ္ေစ၊ က်ေရာက္ေသာ ေရွ႕စိတ္ကို ေနာက္စိတ္ျဖင့္ လိုက္၍ ၾကည့္႐ႈ သတိျပဳေနေသာသူမွာ ငါ၏စိတ္သည္ ယခု တစ္နာရီအတြင္း၌ မေကာင္းရာသို႔ မ်ားမ်ား ေရာက္၍ ေကာင္းရာသို႔ နည္းနည္းသာ ေရာက္ပါတကား … ဟု စိတ္ကို စိတ္ခ်င္း ျပန္၍ ရွက္ေၾကာက္ေသာ သေဘာအားျဖင့္ မေကာင္းရာသို႔ သြားေသာ ေရွ႕စိတ္ကို ေနာက္စိတ္က မသြားႏွင့္ဟု မေျပာေသာ္လည္း ေျပာသကဲ့သို႔ မေကာင္းဘက္သို႔ သြားေသာ စိတ္သည္ အလိုလို တြန္႔ဆုတ္သည္ကို ကိုယ္တိုင္ ေတြ႕ၾကံဳ ခံစားရပါလိမ့္မည္။

အက်ိဳးမရွိရာသို႔ သြားေသာ စိတ္သည္လည္း အက်ိဳးမရွိမွန္း သိလာသျဖင့္ အက်ိဳးရွိရာသို႔သာ ေျပာင္း၍ လာသည္ကိုလည္း ကိုယ္တိုင္ ေတြ႕ၾကံဳ ခံစားရပါလိမ့္မည္။

‘ဘုရား’, ‘တရား’, ‘သံဃာ’, ‘ဒါန’, ‘သီလ’, ‘ဘာဝနာ’ႏွင့္ မစပ္ရာသို႔ သြားေသာစိတ္သည္လည္း ‘ဘုရား’, ‘တရား’, ‘သံဃာ’ အစရွိေသာ ေကာင္းမႈကုသိုလ္တို႔သို႔ ခ်ဥ္းကပ္ မွီတြယ္၍ လာသည္ကိုလည္း ကိုယ္တိုင္ ေတြ႕ၾကံဳ ခံစားရပါလိမ့္မည္။

ဤကား ပဌမ ခံစားရေသာ အက်ိဳးတည္း။

+++++
(၁၃၁၁ ခုႏွစ္ တန္ခူးလအတြင္း၊ အၿငိမ္းစား ရာဇဝတ္ဝန္မင္း ဦးဘရီ၊ မင္းကေတာ္ ေဒၚလွဖူးတို႔၏ ေဆာက္လုပ္လႉဒါန္းအပ္ေသာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ေရႊတိဂံုဘုရားႀကီး၏ ေျခေတာ္ရင္း မင္းကြန္းစံေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၏ အတြင္း၌ “သထံုၿမိဳ႕ မင္းကြန္း ေဇတဝန္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး အရွင္နာရဒ” ေဟာၾကားေတာ္မူအပ္ေသာ မင္းကြန္းဝိပႆနာ “ၾသဝါဒသူဒနီ နံပါတ္-၁”မွ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္)

Leave a Reply