သံသရာကူးေျမာက္ေရးတရားေတာ္ (၁) – မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး
၁၃၃၉ ခုႏွစ္ တေပါင္းလျပည့္အဖိတ္ေန႔ ျဖစ္တယ္။
နာရီအားျဖင့္ ညဦး ၇ နာရီခြဲခါနီးပါၿပီ။ ၂ မိနစ္ေလာက္ပဲ လိုပါေတာ့တယ္။
အခုအခ်ိန္က စၿပီး ဘုန္းႀကီးက တရားပြဲ ဖြင့္တဲ့အေနနဲ႔ ၄၅ မိနစ္ေလာက္ ေဟာဖို႔ပါပဲ။
ေနာက္ပိုင္းကေတာ့ သလႅာဝတီ ဦးသူရိယ ေဟာပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီ ေနာက္ပိုင္းပုဂၢိဳလ္လဲ အခ်ိန္ ျပည့္ျပည့္စံုစံု ရေအာင္ ဘုန္းႀကီးက နာရီဝက္ေလာက္ သို႔မဟုတ္ ၄၅ မိနစ္ေလာက္ တရားပြဲ ဖြင့္တဲ့အေနနဲ႔ ေဟာရမယ္။
နက္ျဖန္ခါက်ေတာ့ ေန႔ပိုင္း ေဟာရမယ္။
ေရစက္ခ်ရင္း အႏုေမာဒနာတရား မေန႔က ေဟာထားၿပီမို႔ နက္ျဖန္ခါ ညပိုင္းက်ေတာ့ ေဟာဖို႔ မလိုပါဘူး။
ျမတ္စြာဘုရား လက္ထက္ေတာ္အခါ ကာလတုန္းက သာဝတၳိျပည္၊ သာဝတၳိျပည္ဆိုတာ ၿမိဳ႕ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္လို႔ ေရွးတုန္းကေတာ့ အဲဒီ အိႏၵိယၿမိဳ႕ေတြကို ျပည္လို႔ ဘာသာျပန္ေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ မင္းေနျပည္ေတာ္ကို ရည္႐ြယ္ၿပီးေတာ့ ျပန္တယ္လို႔ အဲဒီလို မွတ္ယူရမွာပဲ။ အမွန္ကေတာ့ ၿမိဳ႕ေတာ္ပါပဲ။
အဲဒီ သာဝတၳိၿမိဳ႕ လမ္းမတစ္ခုမွာ ရွိတဲ့ ဒကာ ဒကာမေတြက သံဃာေတာ္ေတြကို ဆြမ္းမ်ား လႉဒါန္းၾကတယ္။ ဆြမ္းကပ္ၾကတယ္။ ဆြမ္းကပ္ၿပီးေတာ့ ညတြင္ တရားနာၾကတယ္။ တရားပြဲ က်င္းပၾကတယ္။
တရားပြဲ က်င္းပတဲ့အခါ ေရွးတုန္းက တစ္ညလံုးေဟာတဲ့တရား နာရတဲ့ အေလ့ ရွိတယ္။ အဲဒါဟာ သူတို႔ အေလ့အထပဲ။
ခုကာလဆိုရင္ေတာ့ ဒီေလာက္ေဟာဖို႔ ဒီေလာက္နာဖို႔ မလြယ္ပါဘူး။
အဲဒီလို ညလံုးေပါက္ေဟာေနေတာ့ တခ်ိဳ႕က တစ္ညလံုး မနာႏိုင္လို႔ ျပန္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္က ျပန္သြား၊ အိပ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္က အိပ္၊ ငိုက္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္က ငိုက္။ ဒီလို အေျခအေနေတြ ေတြ႕ရတယ္။
အဲဒီေတာ့ ရဟန္းေတာ္ေတြက တရားနာတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ အခ်ိဳးမက်ဘူးဆိုတဲ့အေနနဲ႔ ေဝဖန္ ေျပာဆိုေနၾကတယ္။
အဲဒီအခါ ျမတ္စြာဘုရား ႂကြလာၿပီးေတာ့ ဘာအေၾကာင္းေတြ ေျပာေနၾကသလဲလို႔ ေမးတယ္။
အဲဒီေတာ့ အခု ေျပာတဲ့ အေၾကာင္းေတြကို ေျပာေနၾကေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားၾကတယ္။
အဲဒီအခါ ျမတ္စြာဘုရားက သံသရာဝဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္ေျမာက္တဲ့ နိဗၺာန္သြားဖို႔ရာ တရားမနာႏိုင္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္၊ က်င့္ၾကံ အားမထုတ္ႏိုင္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ မ်ားတယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ကို ဂါထာကေလးႏွစ္ပုဒ္နဲ႔ ေဟာထားပါတယ္။
ဟုိတုန္းကေတာ့ အက်ယ္ႀကီး ေဟာထားတာ ျဖစ္ခ်င္လဲ ျဖစ္မွာေပါ့ေလ။ မွတ္တမ္းတင္ထားတာကေတာ့ ဂါထာေလး ႏွစ္ပုဒ္ပဲ။
ယခင္ ေရွးက ဆိပ္ခြန္တရားပြဲ
ဘုန္းႀကီးတို႔ ပထမ စၿပီးေတာ့ ဒီမွာ ၁၃၀၀ ျပည့္ႏွစ္က သတိပ႒ာန္ ကမၼ႒ာန္းတရားကို ေဟာခဲ့ပါတယ္။
ခုနစ္လတိုင္တိုင္ ဒီဆိပ္ခြန္မွာ ေနၿပီးေတာ့ ေဟာခဲ့တယ္။
အဲဒီတုန္းက တရားနာတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ နည္းပါတယ္။
ပထမကဆိုရင္ အစိတ္ သံုးဆယ္ေလာက္ပဲ ရွိပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ဦးေဖရင္ဆိုတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးက တရားနာပုဂၢိဳလ္ေတြကို ေခါင္းေဆာင္ၿပီးေတာ့ ေခၚလာတယ္။ ဘုန္းႀကီးကလဲ ေန႔စဥ္ ေဟာေနတာပဲ။ သီတင္းေန႔ရယ္လို႔ မဟုတ္ဘူး။
အဲဒီတုန္းက တျဖည္းျဖည္းေတာ့ တရားနာေတြ နည္းနည္းခ်င္း တိုး,တိုးလာပါတယ္။ ဒါေပမယ္လို႔ သိပ္မမ်ားလွပါဘူး။
႐ြာထဲရပ္ထဲမွာ တစ္ခါတရံ တရားပြဲက်င္းပရင္ေတာ့ မ်ားပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ဒီေက်ာင္းမွာ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ဖို႔ရာအတြက္ ေဟာေနတဲ့ တရားေတာ္ကို နာႏိုင္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္က နည္းပါတယ္။
ေနာက္က်ေတာ့ တရားေတြ က်င့္ၾကံ အားထုတ္လို႔ တရားအရသာေတြ ေတြ႕လာေတာ့ သူတို႔ ေတြ႕တဲ့ တရားအရသာေတြကို ေျပာၾကလို႔ စိတ္ဝင္စားၿပီး တရားနာၾက တရားအားထုတ္ၾကသူေတြ မ်ားလာတယ္။
ဒီဌာနမွာေတာ့ ဘုန္းႀကီးတို႔ စၿပီး ဒီမွာ ေနတုန္းကတည္းက တရားနာၾက တရားက်င့္ၾကတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ မ်ားပါတယ္။ ဒီျပင္ ေနရာမွာေတာ့ ဟိုတုန္းက ဒီေလာက္ မမ်ားေသးဘူး။
ယခုအခါ တရားပြဲမ်ား
အခုေတာ့ အထူး ေျပာစရာ မလိုဘူး။ အခုေတာ့ တရားနာေတြ အရပ္ရပ္ အနယ္နယ္မွာ မ်ားပါတယ္။
တရားက်င့္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြလဲ ေရွးကထက္ အခု တုိးၿပီးေတာ့ မ်ားလာပါတယ္။
အင္မတန္ ခ်ီးမြမ္းစရာပါပဲ။ ဝမ္းသာစရာပါပဲ။
ယခင္ ဖြင့္ခါစ ရန္ကုန္သာသနာ့ရိပ္သာ တရားပြဲ
ရန္ကုန္ေရာက္ေတာ့လဲ ဘုန္းႀကီးတို႔ တရားေဟာခါစက ရန္ကုန္မွာ ပရိသတ္ မမ်ားေသးဘူး။
သာသနာ့ရိပ္သာမွာ ပထမ စၿပီး ဖြင့္တဲ့အေနနဲ႔ ေဟာတုန္းကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ မ်ားပါတယ္။ ေနာက္ရက္ေတြဆိုလို႔ရွိရင္ သီတင္းေန႔ေတာင္မွ သံုး,ေလးဆယ္ ငါးဆယ္ေလာက္ပဲ ရွိမယ္။ တစ္ရာေတာင္ ျပည့္ပံု မရပါဘူး။
ဒါေပမယ့္ ဘုန္းႀကီးတို႔က သင့္ေလ်ာ္ေအာင္ ႏွလံုးသြင္းလာတယ္။ ေ႐ႊတိဂံုဘုရားနီးတဲ့ အဲဒီဘုရားကုန္းေတာ္ေပၚက တရားပြဲေတြမွာ ပရိတ္သတ္ေတြ မ်ားပါတယ္။
ဒီသာသနာ့ရိပ္သာ တည္ရာဌာနက ေ႐ႊတိဂံုဘုရားနဲ႔ မနီးဘူး။ ဒီေတာ့ ဒီေနရာလာဖို႔ မလြယ္ဘူး။ တရားနာပရိတ္သတ္ေတြ မ်ားမ်ားျဖစ္ဖို႔ရာ ေနာက္လဲ တယ္လြယ္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ဘုန္းႀကီးက ႏွလံုးသြင္းပါတယ္။
အဲဒီလို ေယာနိေသာ မနသိကာရျဖင့္ ႏွလံုးသြင္းၿပီးေတာ့လဲ ေဟာရမွာပဲ။ တရားကို တကယ္ လိုလားၿပီး လာတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ေဟာရမွာပဲလို႔ ႏွလံုးသြင္းၿပီး ေဟာၿမဲ ေဟာေနပါတယ္။ လိုလိုလားလား ပုဂၢိဳလ္ေတြကလဲ အေတာ္ ရွိပါတယ္။
ယခု ရန္ကုန္မဟာစည္ရိပ္သာ တရားပြဲ
အဲဒီလို ေဟာေျပာေနရာက အခုေတာ့ ရန္ကုန္သာသနာ့ရိပ္သာမွာလဲ သိပ္မ်ားေနပါၿပီ။
ပထမတုန္းက ဓမၼာ႐ုံႀကီး အႀကီးႀကီးလို႔ ထင္ရတယ္။ အခုေတာ့ အဲဒီ ဓမၼာ႐ုံႀကီးနဲ႔ မဆန္႔ဘူး။ ဝါဆိုလျပည့္ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္တို႔ အဲဒီလိုအခါမွာ သာၿပီး မ်ားတာပဲ။ ဓမၼာ႐ုံႀကီး ႏွစ္ခုစာေတာင္ မကဘူး။ ဒီေတာ့ အမ်ားႀကီး ျဖစ္ေနတာပဲ။
ဘုရားလက္ထက္ေတာ္က တရားပြဲ
အခု ဆိပ္ခြန္မွလဲ အင္မတန္ မ်ားေနပါၿပီ။
အဲဒီ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ကလဲ တရားနာမ်ားတဲ့အခါေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ္လို႔ အဲဒီ ဘုရားလက္ထက္အခါတုန္းကေတာ့ နည္းတာကို အေၾကာင္းျပဳၿပီးေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားက တရားနာတဲ့ ပုဂၢိဳလ္၊ သံသရာ ဝဋ္ဆင္းရဲက လြတ္ေျမာက္ေအာင္ က်င့္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ နည္းတဲ့အေၾကာင္း ေဖာ္ျပၿပီးေတာ့ ဂါထာႏွစ္ပုဒ္ကို ဒီလို ေဟာထားပါတယ္။
“အပၸကာ ေတ မႏုေႆသု
ေယ ဇနာ ပါရဂါမိေနာ။
အထာယံ ဣတေရ ပဇာ
တီရေမဝါ ႏုဓာဝတိ။
ေယဇနာ – အၾကင္ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္
ပါရဂါမိေနာ – ဟိုဘက္ကမ္းသို႔ သြားေလ့ရွိကုန္၏။
ဒီဘက္ကမ္းတဲ့ … ဟိုဘက္ကမ္းတဲ့။ ျမစ္ေတြ ေခ်ာင္းေတြမွာ ဒီလုိပဲ ေခၚေဝၚၾကပါတယ္။ ပင္လယ္မွာလဲ မိမိတို႔ေနရာက ဒီဘက္ကမ္း၊ အျခားအရပ္က ဟိုဘက္ကမ္း ဒီလိုပဲ ေခၚေဝၚ ေျပာဆိုေလ့ ရွိၾကတယ္။
သံသရာမွာလဲ ႐ုပ္နာမ္ ခႏၶာေတြ မျပတ္ျဖစ္ေနတဲ့ သံသရာက ဒီဘက္ကမ္း။
႐ုပ္နာမ္ ခႏၶာေတြ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းတဲ့ နိဗၺာန္က ဟိုဘက္ကမ္း။
အဲဒီလို ေဝါဟာရနဲ႔ တင္စားၿပီး ျမတ္စြာဘုရားက ဟိုဘက္ကမ္းဆိုတာ ဘာတုန္းလို႔ဆိုရင္ ကိေလသာေတြ ႐ုပ္နာမ္ သခၤါရေတြ ဆင္းရဲေတြ လံုးဝ ၿငိမ္းတဲ့ နိဗၺာန္ပဲ။
အဲဒီ ႐ုပ္နာမ္ သခၤါရေတြ ၿငိမ္းတဲ့ နိဗၺာန္ ဟိုဘက္ကမ္းကို သြားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ နည္းတယ္။ သြားခ်င္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္က နည္းတယ္။
ဒီဘက္ကမ္းမွာပဲ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြက မ်ားတယ္။ ဒီလို ဆိုလိုပါတယ္။
ေယ ဇနာ – အၾကင္ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္
ပါရဂါမိေနာ – နိဗၺာန္တည္းဟူေသာ ဟိုဘက္ကမ္းသို႔ သြားေလ့ရွိကုန္၏။
ေတ ဇနာ – ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔သည္
မႏုေႆသု – လူတို႔၌
အပၸကာ – နည္းလွစြာကုန္၏။
လူေတြထဲမွာ ဟိုဘက္ကမ္း သြားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္က နည္းတယ္။ လူသာ မဟုတ္ဘူး။ နတ္ေတြလဲ နည္းမွာပဲ။ ဟိုဘက္ကမ္း သြားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္က နည္းတယ္။
အထ – စင္စစ္အားျဖင့္ေသာ္ကား
အယံ ဣတရာပဇာ – ထိုမွတပါးေသာ ဤပုဂၢိဳလ္တို႔သည္
တီရေမဝ – ႐ုပ္နာမ္အစဥ္ သံသရာတည္းဟူေသာ ဤဘက္ကမ္းသို႔သာလွ်င္
အႏုဓာဝတိ – ေျပးဝင္လ်က္ရွိေလေတာ့သတည္း တဲ့။
သံသရာဆိုတာ
ဟိုဘက္ကမ္း မသြားဘဲနဲ႔ ဒီဘက္ကမ္းမွာပဲ ျပန္,ျပန္ၿပီးေတာ့ ဝင္တယ္တဲ့။
‘သံသရာ’ဆိုတာ ဘာတုန္းဆိုရင္ အမွတ္တမဲ့နဲ႔ ‘သံသရာ’အေၾကာင္းကို တစ္ခ်ိဳ႕က မသိၾကဘူး။
စာေပက်မ္းဂန္ေတြ ျပည့္ျပည့္စံုစံု သင္ထားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြကေတာ့ သိၾကပါတယ္။
ျပည့္ျပည့္စံုစံု မဟုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြက သံသရာအေၾကာင္း မသိၾကဘူး။
ေတာ္႐ုံ တန္႐ုံ စာသင္ထား႐ုံနဲ႔လည္း မသိၾကဘူး။
‘သံသရာ’ဆိုတာ ဒီလို လူ႔ဘံု နတ္ဘံုေတြပဲလို႔ ေအာက္ေမ့ေနၾကတယ္။
ဒီလို မဟုတ္ဘူး။
‘သံသရာ’ဆိုတာ ‘႐ုပ္နာမ္တို႔၏ အစဥ္’ပဲတဲ့။
ခႏၶာနၪၥ ပတိပါတိ၊ ဓာတုအာယတနာနံစ။
အေဗ႓ာစၧိႏၷံ ဝတၱမာနံ၊ သံသာေရာတိ ပဝုစၥတိ။
ခႏၶာနၪၥ – ခႏၶာတို႔၏လည္းေကာင္း
ဓာတုအာယတနာနံစ – ဓာတ္ အာယတနတို႔၏လည္းေကာင္း
အေဗ႓ာစၧိႏၷံ ဝတၱမာနံ – မျပတ္ျဖစ္လ်က္ရွိေသာ
ပတိပါတိ – အစဥ္ကို
သံသာေရာတိ – သံသရာဟူ၍
ပဝုစၥတိ – ေခၚဆိုအပ္၏။
သံသရာဆိုတာ ‘သံသာရ’ – ‘ေျပာင္းေ႐ႊ႕ က်င္လည္ေနတယ္’လို႔ အဓိပၸာယ္ ရွိတယ္။
ေျပာင္းေ႐ႊ႕ က်င္လည္ရာေပါ့ ေလ။ အဲဒါ ဘာတုန္းဆိုရင္ ခႏၶာတို႔၏ အစဥ္ပဲ။
တစ္နည္းအားျဖင့္ အာယတနတို႔၏ အစဥ္ပဲ။
တစ္နည္းအားျဖင့္ ဓာတ္တို႔၏ အစဥ္ပဲ။
ခႏၶာ အာယတန ဓာတ္ဆိုတာ နာမည္သာ ကြဲတာပဲ။
ခႏၶာငါးပါးသည္ပင္လွ်င္ အာယတန ၁၂ ပါးပါပဲ။ အာယတန ၁၂ ပါးသည္ပင္လွ်င္၊ ဓာတ္ ၁၈ ပါးပဲ။
႐ုပ္နာမ္နဲ႔ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ႐ုပ္နဲ႔နာမ္ ႏွစ္ပါးပဲ။
အဲဒါေတြက ဘာေတြတုန္းလို႔ဆိုရင္ မိမိတို႔ သႏၲာန္မွာ တကယ္ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ တရားေတြ၊ မ်က္စိက ျမင္တိုင္း ျမင္တိုင္း ႐ုပ္နာမ္ေတြ မျပတ္ ျဖစ္ေနတယ္။ နားက ၾကားတိုင္း၊ ႏွာေခါင္းက နံတိုင္း၊ လွ်ာက အရသာ စားသိတိုင္း၊ ကိုယ္က ေတြ႕ထိတိုင္း၊ စိတ္ကူး စဥ္းစား ၾကံစည္တိုင္း ႐ုပ္နာမ္ေတြ မျပတ္ ျဖစ္ေနတယ္။
အဲဒီ မျပတ္ ျဖစ္ေနတဲ့ ႐ုပ္နာမ္အစဥ္ကို ‘သံသရာ’လို႔ ေခၚတယ္။
ပဋိသေႏၶစိတ္က စၿပီးေတာ့ ႐ုပ္နာမ္ေတြ စၿပီး ျဖစ္လာတယ္။
ပဋိသေႏၶစိတ္ ခ်ဳပ္သြားရင္ ‘ဘဝင္’ဆိုတဲ့ စိတ္ ဆက္ၿပီး ျဖစ္တယ္။
စိတ္ဆိုတာ ၾကာတာ မဟုတ္ဘူး။ တခဏေလးပဲ။ ျဖစ္လာၿပီး ခ်က္ခ်င္း ေပ်ာက္သြားတာ။ အဲဒါကို တရားအားထုတ္ထားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြကေတာ့ ကိုယ္တိုင္ ေတြ႕ရတယ္။
အဲဒီ ပဋိသေႏၶစိတ္ကေလး ခ်ဳပ္သြားလို႔ ေပ်ာက္သြားလို႔ရွိရင္ သူနဲ႔ အလားတူျဖစ္တဲ့ စိတ္ေတြ ဆက္ျဖစ္တယ္။ အဲဒါကို ‘ဘဝင္စိတ္’ေတြလို႔ ေခၚတယ္။ ဘဝင္စိတ္ေတြကလဲ တစ္စိတ္ၿပီး တစ္စိတ္ ဘာမွ မၾကာပါဘူး။ ျဖစ္ၿပီးေပ်ာက္ ျဖစ္ၿပီးေပ်ာက္ပဲ။
အဲဒီလို ဘဝင္စိတ္ေတြ ျဖစ္ေနရာက ျမင္စရာရွိရင္ ျမင္တဲ့စိတ္ ျဖစ္တယ္။
ျမင္တဲ့စိတ္ ၿပီးရင္လဲ စဥ္းစားတဲ့စိတ္ေတြ ျဖစ္တယ္။
ၾကားစရာရွိရင္ ၾကားတဲ့စိတ္၊ ေနာက္ စဥ္းစားတဲ့စိတ္ေတြ ျဖစ္တယ္။
နံစရာရွိရင္ နံတဲ့စိတ္ ျဖစ္တယ္။ အရသာစားသိတဲ့ အခါကာလ စားသိတဲ့စိတ္ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေနာက္ စဥ္းစားစိတ္ေတြ လိုက္ၿပီး ျဖစ္တယ္။ ဒီလို ျဖစ္ေနတာ။ ကိုယ္က ေတြ႕ထိေတာ့ အေတြ႕အထိေတြ ျဖစ္တိုင္း ျဖစ္တိုင္း ေတြ႕ထိသိတဲ့စိတ္ ျဖစ္တယ္။ ေတြ႕ထိသိတဲ့စိတ္ကေလး ေပ်ာက္သြားလို႔ရွိရင္ ေနာက္က စဥ္းစားစိတ္ေတြက လိုက္ၿပီး ျဖစ္ေနတယ္။ စိတ္ကူး စဥ္းစား ၾကံစည္တဲ့စိတ္ေတြ ျဖစ္တိုင္း ျဖစ္တိုင္း ေနာက္လဲ စိတ္ကူး စဥ္းစား ၾကံစည္တဲ့စိတ္ေတြ ဆက္ကာ ဆက္ကာ ျဖစ္ေနတယ္။
ဘဝင္စိတ္ဆိုတာ
ပစၥဳပၸန္ေလာေလာဆယ္ အသိစိတ္ေတြ ျပတ္စဲတဲ့ အခ်ိန္တိုင္း အခ်ိန္တိုင္းမွာ ဘဝင္စိတ္ဆိုတာ ျဖစ္တယ္။
ဘဝင္ဆိုတာ ဘဝ၏ အစိတ္အပိုင္းတဲ့။ ဘဝ၏ အစိတ္အပိုင္း ‘ဘဝဂၤ’ကေန ဘဝင္ဆိုၿပီးေတာ့ ဘာသာျပန္ထားတာ။
ဗမာေတြကေတာ့ ဘဝင္ဆိုတာ ရင္ခ်ိဳင့္လို႔ ေအာက္ေမ့တယ္။ အဲဒါ မဟုတ္ဘူး။ ဘဝင္ဆိုတာ ပဋိသေႏၶက စၿပီးေတာ့ ျဖစ္လာတဲ့ ပဋိသေႏၶစိတ္နဲ႔ အလားတူစိတ္ပဲ။ ေရွးဘဝကံေၾကာင့္ ဆက္ကာ ဆက္ကာ မျပတ္ ျဖစ္ေနတဲ့ စိတ္ပဲ။
အပါယ္ေလးပါးမွာဆိုရင္ ‘အကုသိုလ္’ေၾကာင့္ မျပတ္ ျဖစ္ေနတယ္။
လူ႔ဘဝ နတ္ဘဝ ျဗဟၼာဘဝေတြမွာဆိုရင္ ေရွးဘဝက ျပဳစု ပြားမ်ားခဲ့တဲ့ ‘ကုသိုလ္’ေၾကာင့္ ပဋိသေႏၶက စၿပီး မျပတ္ ျဖစ္ေနတယ္။
အဲဒီ ဘဝင္စိတ္ေတြ မျပတ္ ျဖစ္ေနသမွ် ကာလပတ္လံုး အသက္ရွင္ေနတာပဲ။ အႏွစ္တစ္ရာတမ္းဆိုရင္ အႏွစ္တစ္ရာတိုင္ေအာင္ မျပတ္ ျဖစ္ေနတယ္။ တစ္ေထာင္တမ္းဆိုရင္ အႏွစ္တစ္ေထာင္တိုင္ေအာင္ မျပတ္ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီလိုပါပဲ။ အဲဒီလို မျပတ္ ျဖစ္ေနရာက ျမင္စရာရွိရင္ ျမင္တယ္၊ ၾကားစရာရွိရင္ ၾကားတယ္ စသည္ျဖင့္ ဒါက အလြတ္စိတ္ေတြပဲ။ ဒါကေတာ့ ဘဝင္စိတ္မ်ိဳး မဟုတ္ဘူး။ သို႔ေသာ္ ဘဝင္စိတ္ကေနၿပီးေတာ့ ဆက္ျဖစ္ေနတာေတြပဲ။
အဲဒီေတာ့ ပဋိသေႏၶက စၿပီး ေသသည့္တိုင္ေအာင္ တစ္စိတ္ၿပီး တစ္စိတ္ ေရွ႕စိတ္ေပ်ာက္ ေနာက္စိတ္ျဖစ္၊ ေရွ႕စိတ္ေပ်ာက္ ေနာက္စိတ္ျဖစ္ အဲဒီလို ဆက္ၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေနတဲ့ စိတ္အစဥ္ေတြေပါ့။
‘ေစတသိက္’ေတြလဲ ပါတယ္။ နာမ္တရားေတြပါပဲ။
အဲဒီ ‘စိတ္’ ‘ေစတသိက္’ နာမ္တရားေတြျဖစ္ရင္ တည္ရာျဖစ္တဲ့ ႐ုပ္တရားေတြကလဲ ပါတာပဲ။
႐ုပ္နဲ႔နာမ္ေတြ အဆက္မျပတ္ ေရွ႕စိတ္နာမ္နဲ႔႐ုပ္က ခ်ဳပ္သြား ေနာက္စိတ္နာမ္နဲ႔႐ုပ္က ျဖစ္လာတယ္။
အဲဒီလုိ ေရွ႕ေနာက္အစဥ္ေတြ ဆက္ၿပီးေတာ့ မျပတ္ ျဖစ္ေနတဲ့အစဥ္ဟာ တစ္ဘဝလံုးမွာ မျပတ္ ျဖစ္ေနတာပဲ။
တရားအားထုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြကေတာ့ ဝိပႆနာဉာဏ္ ရင့္သန္လာတဲ့အခါ ကိုယ္တိုင္ ေတြ႕ရတယ္။
ေရွ႕စိတ္ကေလးေတြ ႐ႈလိုက္ရင္ ေပ်ာက္သြား၊ ေနာက္စိတ္ကေလးေတြ ေပၚလာ၊ အဲဒါေလး ႐ႈလိုက္ရင္ ေပ်ာက္သြား၊ ေနာက္စိတ္ကေလးေတြ ေပၚလာ စသည္ျဖင့္ မျပတ္ ျဖစ္ေနတဲ့ ႐ုပ္နာမ္အစဥ္တဲ့။
အဲဒီ ႐ုပ္နာမ္အစဥ္ကို သံသရာလို႔ ေခၚတယ္။
ေသတယ္ဆိုတာ
အဲဒီ ဘဝက ေနာက္ဆံုးစိတ္ကို စုတိစိတ္လို႔ ေခၚတယ္။
စုတိစိတ္ဆိုတာလဲ တျခား မဟုတ္ဘူး။ ေနာက္ဆံုး ဘဝင္စိတ္ပါပဲ။ အဲဒီစိတ္ၿပီးရင္ အလားတူစိတ္ေတြ ဆက္မျဖစ္ဘူး။ ႐ုပ္ေတြလဲ ဆက္မျဖစ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေသတယ္လို႔ ေခၚရတယ္။
ေသတယ္ဆိုတဲ့စိတ္က ဘာမွ အထူးအဆန္းေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ အခု ျမင္တိုင္း ၾကားတိုင္း စိတ္ေတြဟာ ေပ်ာက္ ေပ်ာက္သြားတယ္။ အဲဒီစိတ္ေတြနဲ႔ အတူတူပါပဲ။
သို႔ေသာ္လည္း အခု မေသေသးခင္ေတာ့ ေရွ႕စိတ္က ေပ်ာက္သြားရင္ ေနာက္စိတ္က ဆက္ၿပီး ျဖစ္လာတယ္။ ေရွ႕႐ုပ္ေတြ ေပ်ာက္သြားရင္ ေနာက္႐ုပ္ေတြက ဆက္ၿပီး ျဖစ္လာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မေသေသးဘူးလို႔ ဆိုရတယ္။
ေနာက္ဆံုး စုတိစိတ္ေပ်ာက္သြားတဲ့အခါက်ေတာ့ စိတ္လဲ အသစ္ မျဖစ္လာေတာ့ဘူး။ ႐ုပ္လဲ အသစ္ မျဖစ္လာေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေသတယ္လို႔ ေခၚရတယ္။
နိမိတ္သံုးပါး
ဒါနဲ႔ ၿပီးေရာလားလို႔ဆုိေတာ့ ဒီလိုနဲ႔ ၿပီးတာ မဟုတ္ေသးဘူး။ ျပဳထားတဲ့ ကံရွိရင္ … ကံကလဲ ရွိေနတာပါပဲ။ ကိေလသာ မကင္းေသးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြမွာ ျပဳထားတဲ့ ကံအားေလ်ာ္စြာ ေသခါနီး အာ႐ုံနိမိတ္ထင္ရင္ မိမိျပဳထားတဲ့ အမႈကံကေလးရင္လဲ ေပၚလာတယ္။
အဲဒီ ကံျပဳစဥ္က အေျခအေနရင္လဲ ေပၚလာတယ္။ အဲဒါကို ကမၼနိမိတ္ ေခၚတယ္။
ျဖစ္ရမယ့္ ဘဝက အေျခအေနရင္လဲ ေပၚလာတယ္။ ဂတိနိမိတ္ … အဲဒါက ဂတိနိမိတ္ ေခၚတယ္။
‘ကံ’၊ ‘ကမၼနိမိတ္’၊ ‘ဂတိနိမိတ္’။ ဒီသံုးခုက ေသခါနီးမွာ ထင္ေပၚလာတယ္။ ကံဆိုတာကေတာ့ ကိုယ္ျပဳထားၿပီးမို႔ ျပန္ၿပီး သတိရတာပါပဲ။ မေသခင္လဲ ကုိယ္ျပဳထားတဲ့ အမႈေလးေတြ ျပန္,ျပန္ၿပီး သတိရေနတာပါပဲ။
ကမၼနိမိတ္ဆိုတာကေတာ့ ကိုယ္ျပဳထားတဲ့အခါကာလ အေျခအေနကိုး။ ဒါလဲ ျပန္ေပၚေနတာပါပဲ။ ဒါေတာ့ အထူးအဆန္း မဟုတ္ပါဘူး။
ျဖစ္ရမယ့္ ဘဝအသစ္က အေျခအေနက ဂတိနိမိတ္ပဲ။ အဲဒါကေတာ့ ေသခါနီးမွာ ကံအားေလ်ာ္စြာ ကံေၾကာင့္ ေပၚလာတဲ့ အာ႐ုံပါပဲ။
ဘဝသစ္ ေမြးဖြားတယ္ ဆိုတာ
အိပ္မက္မ်ား မက္သလိုပဲတဲ့။
အိပ္မက္မ်ားဟာ ေရွးက ျမင္ဖူး ေတြ႕ဖူးတဲ့ အာ႐ုံေတြ ျပန္ေပၚလာတာလဲ ရွိတယ္။ အဲဒါက ေရွးက ေတြ႕ဖူး သိဖူးတာေတြ အိပ္မက္ထဲမွာ ျပန္ၿပီး ေပၚလာတာပဲ။ ဒီလို အိပ္မက္လဲ ရွိတယ္။
ဘာမွ မေတြ႕ဖူးဘဲနဲ႔ အသစ္အဆန္း အိပ္မက္ထဲ ေပၚၿပီးေတာ့ အိပ္မက္တာလဲ ရွိတယ္။
အဲဒီလုိပဲ ေသခါနီးက်ေတာ့ ကံအားေလ်ာ္စြာ မျမင္ဖူး မေတြ႕ဖူးတဲ့ အေျခအေန အာ႐ုံနိမိတ္ေတြလဲ ေပၚလာတယ္။ ေဖ်ာက္ပစ္လို႔လဲ မရဘူး။ အဲဒါကေလး စြဲၿပီးေတာ့ ေနာက္ဆံုး စုတိစိတ္က်သြားတဲ့အခါ ဘဝေဟာင္းမွာ ႐ုပ္နာမ္အသစ္လဲ မျဖစ္ဘူး။ အဲဒီ အာ႐ုံကေလးကို စြဲၿပီးေတာ့ ဘဝသစ္မွာ စိတ္အသစ္ကေလး ျဖစ္တယ္။
အဲဒါ အိပ္မက္,မက္ရာကေနၿပီး ႏိုးလာလို႔ရွိရင္ အိပ္မက္ထဲက အာ႐ုံကို ျပန္ၿပီး သတိရတဲ့စိတ္မ်ိဳးနဲ႔ တူပါတယ္။ အဲဒါမ်ိဳးပါပဲ။
ဘဝေဟာင္းက ေသခါနီး စြဲလမ္းခဲ့တဲ့ အာ႐ုံကေလးကို ျပန္ၿပီးေတာ့ အာ႐ုံျပဳတဲ့ စိတ္ကေလး ဘဝသစ္ျဖစ္တယ္။
အဲဒီစိတ္ကေလးကို ပဋိသေႏၶစိတ္ ေခၚတယ္။ အဲဒီပဋိသေႏၶစိတ္က ေပ်ာက္သြားရင္ ဘဝင္စိတ္ေတြ ဆက္ကာ ဆက္ကာ ခုနကလို တစ္ဘဝလံုး ျဖစ္သြားျပန္ၿပီ။
ေနာက္ဆံုး စုတိစိတ္ေရာက္ခါနီး ေသခါနီးက်ေတာ့ ကိေလသာမကင္းေသးရင္ ကံ ကမၼနိမိတ္ ဂတိနိမိတ္ အာ႐ုံေတြ ထင္တယ္။ အဲဒီ အာ႐ုံစြဲလမ္းၿပီးေတာ့ ေသသြားျပန္ၿပီဆိုရင္ အဲဒီစြဲလမ္းတဲ့ အာ႐ုံကေလး အာ႐ုံျပဳၿပီးေတာ့ ဘဝအသစ္ေတြ ျဖစ္ျပန္တယ္။
ဘဝအသစ္ဆိုတာ တျခား မဟုတ္ဘူး။ စြဲလမ္းတဲ့ အာ႐ုံကေလး အာ႐ုံျပဳၿပီးေတာ့ ပဋိသေႏၶစိတ္ျဖစ္တာပဲ။
အဲဒီစိတ္ကေလး ျဖစ္လို႔ရွိရင္ အဲဒီစိတ္၏ တည္မွီရာ ႐ုပ္ကလဲ ရွိတယ္။ ႐ုပ္နာမ္အစုပါပဲ။
အဲဒီ ပဋိသေႏၶစိတ္ ခ်ဳပ္သြားလို႔ရွိရင္ ဘဝင္စိတ္ေတြလဲ ဆက္ကာ ဆက္ကာ ျဖစ္သြားတယ္။